Methodologies others from the Decolonial Perspective
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Abstract
Introduction: Through the present outlines that follow below, we invite you to reflect collectively on methodologies others from the decolonial perspective. Objective: Share methodologies others that recover the encounter of plural knowledges as a core substance for the deployment of decolonizing processes (researchs) from the decolonial perspective. Methods: In the decolonial doing (methodology), various decolonial actions / traces (techniques) arise, which enable collective thinking and the exchanges of plural knowledges. This enriches the entire decolonization process that unfolds from this perspective, with all the subjects that participate in it as active protagonists. In this process, decolonial actions / traces are materialized, such as: alternative conversations, communal contemplations, among others, which allow us to reflect on the historical-social from ways others. Results: The deployments of the decolonial doing, through their decolonial actions / traces, allow us to generate reflective encounters between plural subjects towards collective knowledge productions, overcoming internalized and reproduced hegemonies from extractivist logics of knowledge, being and power among the subjects of the decolonization processes. This allows us to move towards overcoming the colonialities of knowledge, power and being, as well as the logics of lordship, typical of colonial modernity. The utopias towards the construction of societies others begin to become a constitutive part of our possible and real materializations. Conclusions: Generating forms others of understanding of social reality, such as those posed from the decolonial perspective, opens up new horizons of meanings that relocate us as plural subjects in pluriversal frameworks, where the protagonists are the subjects who embody the different decolonizing processes.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
How to Cite
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
openAccess
Castro-Gómez, S.; Grosfoguel, R. (Comp.). (2007). El giro decolonial. Reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Siglo del Hombre Editores.
Castro-Gómez, S. (2000). Ciencias sociales, violencia epistémica y el problema de la invención del otro. In: Lander, E. (comp.). La colonialidad del saber: Eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas latinoamericanas. Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales.
Castro-Gómez, S. (1996). Crítica de la razón latinoamericana. Puvill.
Coronil, F. (1999, enero-marzo). Más allá del Occidentalismo: Hacia categorías geohistóricas no imperiales. Casa de las Américas.
De Sousa Santos, B. (2012). De las dualidades a las ecologías. REMTE - Cuadernos de Trabajo.
De Sousa Santos, B. (2010). Para descolonizar Occidente. Más allá del pensamiento abismal. Clacso.
Dussel, E. (1994). 1492: el encubrimiento del otro : hacia el origen del mito de la modernidad. UMSA.
GESCO. (2010, julio-setiembre). Modernidad / colonialidad / decolonialidad: aclaraciones y réplicas desde un proyecto epistémico en el horizonte del bicentenario. Pacarina del Sur.
Grosfoguel, R. (2016, enero-junio). Del «extractivismo económico» al «extractivismo epistémico» y al «extractivismo ontológico»: una forma destructiva de conocer, ser y estar en el mundo. Tabula Rasa.
Hermanos Berbel. (s/d). Amutuy. s/d. (canción).
Lander, E. (comp.). (2000). La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas latinoamericanas. CLACSO.
Maldonado Torres, N. (2008, julio-diciembre). La descolonización y el giro des-colonial. Tabula Rasa.
Meneses, MP. (2018, Noviembre). Colonialismo como violência: a “missao civilizadora” de Portugal em Moçambique. Revista Crítica de Ciências Sociais, Número especial. Centro de Estudos Sociais da Universidade de Coimbra.
Mignolo, W. (2010). Desobediencia epistémica: retórica de la modernidad, lógica de la colonialidad y gramática de la decolonialidad. Del Signo.
Míguez, MN. (2021). Del análisis de discursos colonial al diálogo de saberes decolonial. WCQR2021. (en proceso de publicación)
Míguez, MN. (2020). Análisis de discursos desde la perspectiva decolonial. CIAIQ2020.
Montano, R. (2018, enero-mayo). El ego conquiro como inicio de la modernidad. Quintana Roo: Teoría y Praxis, Vol.16(32).
Olivera, A. (2014, febrero-mayo). Etnografía decolonial con colectivos charrúas: reflexionando sobre interconocimientos. Revista Antropología Social y Cultural del Uruguay, Vol.12.
Ortíz Ocaña, A.; Arias López, MI. (2019, enero-junio). Hacer decolonial: desobedecer a la metodología de investigación. Hallazgos, Vol. 16(31).
Pereira Lázaro, JP. (2017, abril - junio). La retórica de la modernidad, la lógica de la colonialidad y la globalización en el ámbito de las migraciones transnacionales: formación de subjetividades negadas y cotidianidad del migrante del sur. Pacarina del Sur - Revista de Pensamiento Crítico Latinoamericano, Vol. 8 (31).
Quijano, A. (2007). Colonialidad del poder y clasificación social. In: Castro-Gómez, S.; Grosfoguel, R. (Comp.). El giro decolonial. Reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Siglo del Hombre Editores.
Rodríguez, S. (1968). La era está pariendo un corazón. Silvio Rodríguez Producción. (Canción)
Walsh, Catherine (2007, abril). ¿Son posibles una ciencias sociales/ culturales otras? Reflexiones en torno a las epistemologías decoloniales. Nómadas.
Zimmermann, L. (2015). Lectura y pensamiento decolonial: aportes del análisis del discurso para la lectura de textos. In: Actas Congreso Nacional Subsede Cátedra Unesco UNR. Universidad Nacional del Litoral.