##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

María Noel Míguez Passada https://orcid.org/0000-0001-8233-1329

Abstract

Introduction Feeling "disability" in its conjunction with "sexuality" from the framework of the decolonial perspective has invited us to make several openings in our horizons of senses. It is a questioning theme for the modern-colonial logics of being, knowledge and power, as it puts in tension the normative institutes of that rationality and the ways of concretizing it in daily life. (Method)From the decolonial perspective, we deployed from a decolonizing process (“investigative process”), which invited us to go through adecolonial make (“methodology”) in which we were all participants, without “dominion hierarchies” (Maldonado -Torres, 2008), through decolonial actions/traces (“techniques”) such as communal contemplating, alterative conversation, and configurative reflection (Ortiz and Arias, 2019). These were leading us to other ways of generating knowledge from our plural knowledge before a theme that was already challenging in itself. These decolonial actions/traces allowed us to put our plural knowledge into play as plural beings. (Results) Through this paper, we want to share "methodological" elements of the decolonial perspective for the materialization of knowledge in Latin-American Social Sciences. (Conclusions) From the new decolonial perspective, specifically the Latin American one, we are moving through other ways of knowing reality without "extractivism" or "ethnoanalytics" typical of modern colonial reason. Relocating ourselves in these frameworks leads us to more powerful situated processes, in collaboration, respecting our plural knowledge. We use italics and quotation marks as a political act of enunciation, as well as the "e" that transcends the generic masculine and modern colonial binarisms.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Section
Empirical Articles

How to Cite

María Noel Míguez Passada. (2023). DISABILITY AND SEXUALITY FROM A DECOLONIAL PERSPECTIVE. “METHODOLOGICAL” ELEMENTS FOR ITS ANALYSIS . New Trends in Qualitative Research, 19, e865. https://doi.org/10.36367/ntqr.19.2023.e865
References

Alanís de la Vega, CE. (2018). La Teoría Crítica de la Escuela de Frankfurt alcances y limitaciones metodológicas. Un diálogo con el pensamiento descolonial. In: Galindo, J.; Monsiváis, A. Las ciencias sociales y la agenda nacional. México: Consejo Mexicano de Ciencias Sociales, Universidad Autónoma de San Luis, Colegio de San Luis. pp. 99-116.

Barrán, JP. (1989). Historia de la sensibilidad en el Uruguay. La cultura “bárbara” (1800-1860). Tomo I. Montevideo: Ediciones de la Banda Oriental - Facultad de Humanidades y Ciencias.

Castro-Gómez, S.; Grosfoguel, R. (Comp.) (2007). El giro decolonial. Reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores.

Grosfoguel, R. (2016). Del «extractivismo económico» al «extractivismo epistémico» y al «extractivismo ontológico»: una forma destructiva de conocer, ser y estar en el mundo. Bogotá: Tabula Rasa, Nº24, pp. 123-143.

Honneth, A. (1997). La lucha por el reconocimiento. Barcelona: Cri?tica.

Lander, E. (comp.). (2000). La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas latnoamericanas. Buenos Aires: CLACSO.

Maldonado Torres, N. (2008). La descolonización y el giro des-colonial. Bogotá: Tabula Rasa, Nº9, pp. 61- 72.

Mignolo, W. (2010). Desobediencia epistémica: retórica de la modernidad, lógica de la colonialidad y gramática de la decolonialidad. Buenos Aires: Del Signo.

Míguez, MN.; Fernández, I.; Silva, K. (2021). Metodologías otras desde la perspectiva decolonial. La Co ruña: CIAIQ2021, Vol.9, pp. 364-371.

Míguez, MN. (2022). Del análisis de discursos colonial al diálogo de saberes decolonial. La Coruña: Revista Latina de Sociología, Vol.11(1), pp. 23-32.

Míguez, MN. (2020a). Análisis de discursos desde la perspectiva decolonial. La Coruña: CIAIQ2020, Tomo IV, pp. 26-39. Míguez, MN. (2020b). Discapacidad y sexualidad en América Latina. Hacia la construcción del acompañamiento sexual. Bogotá: Revista Nómadas, (52), pp. 132- 147.

Míguez, MN. (2020b). Mirar con otros ojos: sexualidad y discapacidad. Lanús: Revista Salud Mental y Comunidad, 7(8), pp. 85-90.

Míguez, MN. (2020c). El peso de la monocultura de la biomedicina en la construcción identitaria de las personas en situación de discapacidad. Buenos Aires: CLACSO-Seminario “Epistemologías del Sur y salud: ecología de experiencias, conocimientos y cuidados” (mimeo).

Míguez, MN. (2020d). La monocultura de la biomedicina y sus implicancias en la relación comunidades humanas - mundo natural. Buenos Aires: CLACSO-Seminario “Epistemologías socioambientales. Narrativas para las reexistencias en el sur global” (mimeo).

Míguez, MN. (2019). Discapacidad y sexualidad en Europa. Hacia la construcción del acompañamiento sexual. Madrid: Revista Española de Discapacidad, 7(1), pp. 95-114.

Olivera, A. (2014). Etnografía decolonial con colectivos charrúas: reflexionando sobre interconocimientos. Montevideo: Revista Antropología Social y Cultural del Uruguay, Vol.12, pp. 139-153.

Ortíz Ocaña, A.; Arias López, MI. (2019). Hacer decolonial: desobedecer a la metodología de investigación. Bogotá: Hallazgos, Vol. 16(31), pp. 147-166.

Sartre, J.P. (2000). Crítica de la Razón Dialéctica. Buenos Aires: Losada. Sartre, J.P. (1947). El existencialismo es un humanismo. Buenos Aires: Sur.

Veronelli, G. (2015). Sobre la colonialidad del lenguaje. Bogotá: Universitas Humanistica, Nº 81, pp. 33-58.

Zimmermann, L. (2015). Lectura y pensamiento decolonial: aportes del análisis del discurso para la lectura de textos. In: Actas Congreso Nacional Subsede Cátedra Unesco UNR. Santa Fé: Universidad Nacional del Litoral