##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Alessandra Rosa da Silva https://orcid.org/0000-0002-3156-3848

Fátima Regina Ney Matos https://orcid.org/0000-0002-2331-9335

Diego Queiroz Machado https://orcid.org/0000-0002-3570-8864

Maria João Barata https://orcid.org/0000-0001-9678-2219

Abstract

The history of gender inequality reflects very significantly within institutions where male domination is evident, such as in the military. Our objective is to understand the difficulties faced by military women, regarding the occupation of the highest positions in their hierarchical chain. This is a basic qualitative research, 10 semi-structured interviews were carried out with military women, starting from the perspective of their experiences and daily living in a mostly male environment. Military women were chosen from the perspective of their experiences and daily life in a mostly male environment. Contact with the interviewees was initially carried out, with the purpose of explaining the purpose of the study and the importance of each participation. Confidentiality was guaranteed, all of them signed the Free and Informed Consent Term and the study obtained a favorable opinion from the Institution's Ethics Committee, which it considered to be in accordance with the principles established in the Declaration of Helsinki. The results show that the military, even if they do not have theoretical knowledge about the glass ceiling phenomenon, are able to recognize its practice in their daily routine. It can be seen in their speeches that at some points in their careers, they are faced with gender inequality, with the demand to be equal to men so that they are respected, with prejudice, discrimination and with minimal opportunities for professional growth. . It can be concluded that, since the beginning of her trajectory in the military sphere, the woman was inserted in a different context, focused on the androcentric vision, which limited her to functions divided by gender and created barriers that prevented her from ascending professionally.

Downloads

Download data is not yet available.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Section
Empirical Studies with Methodological Reflection

How to Cite

Alessandra Rosa da Silva, Fátima Regina Ney Matos, Diego Queiroz Machado, & Maria João Barata. (2022). GENDER RELATIONS IN THE MILITARY ENVIRONMENT: THE GLASS CEILING EFFECT. New Trends in Qualitative Research, 14, e725. https://doi.org/10.36367/ntqr.14.2022.e725
References

Adams, M. A. (1990). Armadilha da compaixão. Revista de Serviço Social, ano XI, n.33, ago 1990, p. 109-131.

Adão, M. C. O. (2007). A formação militar e a incorporação feminina: as dificuldades na ocupação de novos espaços. In: Associação Brasileira de Estudos de Defesa (ABED), 2007.

Aguiar, G. S. (2007). Diversidade no Trabalho: os desafios em ser mulher em uma organização financeira. Dissertação de Mestrado. Faculdade de Economia, Administração, Contabilidade e Ciência da Informação e Documentação. Programa de Pós-graduação em Administração. Universidade de Brasília. Brasília, 2007.

Almeida, V. H. A. (2015). Mulheres nas Forças Armadas Brasileiras: Situação Atual e Perspectivas Futuras. Câmara dos Deputados; Consultoria Legislativa. Estatuto/ maio, 2015. Disponível: http://bd.camara.gov.br/bd/handle/bdcamara/22600.

Bardin, L. (2002). Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70.

Betiol, M. I. S.; Tonelli, M. J. (1991). A mulher executiva e suas relações de trabalho. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 31, n.4, p.17 - 33, out/dez. 1991.

Bjerk, D. (2008). Glass Ceilings or Sticky Floors? Statistical Discrimination in a Dynamic Model of Hiring and Promotion. Economic Journal, 118 (530): 961-982.

Belle, F. (1993). Executivas: quais as diferenças na diferença. In: Chanlat, J. F. (Coord.). O indivíduo nas organizações. São Paulo: Atlas, 1993. p.196-231.

Bourdieu, P. (1999). A dominação masculina. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1999. 159 p.

Bourdieu, P. A dominação masculina. Rio Janeiro: Bertrand do Brasil, 2002.

Bruschini, C. (1985). Gênero e Trabalho no Brasil. São Paulo: s./editora, 1985.

Bruschini, C. (1993). Trabalho e gênero. Anais do III encontro nacional de estudos do trabalho. Rio de Janeiro, 1993.

Cappelle, M. C. A. et al. (2002). Representações das relações de gênero no espaço organizacional público. Rio de Janeiro: RAP.

Cappelle, M. C. A. et al. (2004). Uma análise da dinâmica do Poder e das relações de gênero no espaço organizacional. São Paulo: RAE-eletrônica.

Cappelle, M. C. A. (2006). O trabalho feminino no Policiamento Operacional: subjetividade, relações de poder e gênero na oitava região da Polícia Militar de Minas Gerais. Tese (Doutorado em Administração). Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais, 2006.

Carreiras, H. (1995). Mulheres nas Forças Armadas: transformação institucional e recrutamento feminino. Revista Sociologia–Problemas e Práticas 18 (1995): 97-128.

Coelho, D. (2006). Ascensão profissional de homens e mulheres nas grandes empresas brasileiras. In: Negri, J. A., Negri, F.; Coelho, D. Tecnologia, exportação e emprego. IPEA, Brasília, 2006.

Dantas, S. R. M. (2018). Mulheres e Forças Armadas: Uma análise da participação feminina nas Forças Armadas brasileiras. Monografia (Graduação em Relações Internacionais). João Pessoa: Universidade Federal da Paraíba/Centro de Ciências Sociais Aplicadas, 2018.

Donadio, M. (2009). La mujer en las instituciones armadas y policiales: resolución 1325 y operaciones de paz en América Latina. Buenos Aires: RESDAL -Red de Seguridad y Defensa de América Latina, 2009.

Enriquez, C. (2012). Análise Econômica para a Igualdade: as contribuições da economia feminista. In: Jácome, M.; Vilela, S. (org.). Orçamentos Sensíveis a Gênero: Conceitos. Brasília: ONU Mulheres, 2012. p.133-157.

Giannini, R. A.; Folly, M.; Lima, M. F. (2017). Situações Extraordinárias – a entrada das mulheres na linha de frente das Forças Armadas brasileiras. In: Instituto Igarapé. Rio de Janeiro, 2017. Disponível em: < https://igarape.org.br/mulheres-forcas-armadas/pt/>.

Godoy, A. S. (1995). Pesquisa qualitativa: tipos fundamentais. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 35, n.3, p.65 - 71, maio 1995.

Hirata, H. (2004). O universo do trabalho e da cidadania das mulheres: um olhar do feminismo e do sindicalismo. In: Costa, A. A. et al. (Orgs.). Reconfiguração das relações de gênero no trabalho. São Paulo: CUT Brasil, 2004. p. 13-20.

Henderson, P. (2016). As barreiras para a ascensão da mulher a posições hierárquicas: um estudo sob a óptica da gestão da diversidade no Brasil. Rev. Adm. UFSM, Santa Maria, v. 9, número 3, p. 489-505, jul. - set. 2016.

Jones, D.; Makepeace, G. (1996). Equal Worth, Equal Opportunities: Pay and Promotion in an Internal Labour Market. The Economic Journal, 106 (435): 401-409.

Lavinas, L. (1997). Emprego feminino: o que há de novo e o que se repete. Revista de Ciências Sociais – Dados, Rio de Janeiro, 40, 1997.

Lima, G. S. (2009). Os desafios da carreira da mulher executiva no Brasil. Dissertação de Mestrado, Programa de Pós-graduação em Administração, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, 2009.

Lombardi, M. R. (2008). Engenheira e gerente: Desafios enfrentados por mulheres em posições de comando na área tecnológica. In: Costa, A. O. et al. (Org.). Mercado de trabalho e gênero: comparações internacionais. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2008. cap. 21, p. 387- 402.

Madruga, L. R., Gomes, C. M., Fleig, D. G., Altíssimo, J. C. e Costa, V. F. (2001). A Valorização da Mulher no Contexto do Trabalho: Contradições e Evidências Identificadas na Realidade Atual. In: Encontro Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Administração, 2001. Anais. Campinas: ANPAD, 2001.

Manganelli, A. (2012). A mão invisível no teto de vidro. Dissertação (Mestrado em Economia) Faculdade de Administração, Contabilidade e Economia, PUCRS Porto Alegre, 2012.

Marry, C. (2008). As carreiras das mulheres no mundo acadêmico: O exemplo da biologia. In: Costa, A. O. et al. (Org.). Mercado de trabalho e gênero: comparações internacionais. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2008. cap. 22, p. 401-419.

Mathias, S. K.; Adão, M. C. O. (2013). Mulheres e Vida Militar. In: Cadernos Adenaur XIV. nº3. 2013

Mello, J.; Marques, D. (2019). Elementos para uma tipologia de gênero da atuação estatal: visões do Estado sobre as mulheres e políticas públicas no Brasil. Texto para discussão, v. 2441. Brasília: Ipea, 2019.

Miguel, L. (2001). Política de interesses, política do desvelo: representação e singularidade feminina. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, 9(1), 253-266, jun.

Minayo, M. C. S. (2007). O desafio do conhecimento – Pesquisa qualitativa em saúde. 10ª Ed. São Paulo: Hucitec, 2007.

Moraes, F. C.V. (2004). Diversidade e Inclusão: a força de trabalho feminina na Philips do Brasil. Trabalho apresentado a Fundação Dom Cabral para a conclusão do curso Gestão Responsável para a Sustentabilidade. São Paulo, 2004.

Oliveira, A. R., Gaio, L. E., Bonacim, C. A. G. (2008). Relações de Gênero e ascensão feminina no ambiente Organizacional: um ensaio teórico. Rev. Adm. UFSM, Santa Maria, v. 2, n. 1, p. 80-97, jan./abr. 2009

Orichio, A. P. C. (2012). Oficiais Enfermeiras para a Marinha do Brasil: Do curso de formação militar à ocupação de espaços no hospital Naval Marcílio Dias (1980-1984). Tese (Doutorado em Enfermagem). Rio de Janeiro: Universidade Federal do Rio de Janeiro/ Escola de enfermagem Anna Nery, 2012.

Peterson, L. W.; Albrecht, T. L. (1999). Where gender/power/politics collide: deconstructing organizational maternity leave policy. Journal of Management Inquiry, v. 8, n. 2, p. 168-181, 1999

Powell, G. N.; Butterfield, D. A.; Bartol, K. M. (2008). Leader evaluations: a new female advantage? Gender in Management: An International Journal, v. 23, n. 3, p. 156-174, 2008.

Ramos, G. S. (2013). Leitura feminista da história das mulheres no Brasil. Revista Estudos Feministas, v.21, n.3, p.1232-5, dez. 2013.

Rocha, C. D. et al. (2014). O Fenômeno Teto de Vidro na Ascensão à Posição Hierárquica das Mulheres no Mercado Formal: Barreiras. In XI Simpósio de Excelência em Gestão e Tecnologia. Rio de Janeiro.

Silva, C. R. (2007). Masculinidade e Feminilidade nas Forças Armadas: uma etnografia do ser militar, sendo mulher. In: VII Reunião de Antropologia do Mercosul. Porto Alegre, julho, 2007.

Simeone, A. Academic women: working towards equality. Massachusetts: Bergin and Garvey, 1978.

Soranz, R. F. (2009). Diversidade e inclusão: um estudo sobre gênero em uma indústria farmacêutica. Dissertação (Mestrado em Administração) – Centro de Ciências Sociais Aplicadas, Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2009.

Steil, A.V. (1997). Organizações, gênero e posição hierárquica – compreendendo o fenômeno do teto de vidro. São Paulo: Revista de Administração da Universidade de São Paulo (RAUSP), v.32, n.3, p.62-69, jul./ago./set. 1997.

Tabak, F. (2002). O laboratório de Pandora: estudos sobre a ciência no feminino. Rio de Janeiro: Garamond, 2002.

Takahashi, E. E. (2002). Homens e Mulheres em Campo: um estudo sobre a formação da identidade militar. Tese (doutorado). São Paulo: Universidade Estadual de Campinas, 2002.

Triviños, A. N. S. (1987). Introdução à pesquisa em Ciências Sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

Vaz, D. (2013). O teto de vidro nas organizações públicas: evidências para o Brasil. Economia e Sociedade, Campinas, v. 22, n. 3 (49), dez. 2013. p. 765-790.